Tuesday, August 26, 2008

Wonder Pets

Kids - Wonder Pets...

Wonder Pets Theme Song (English)


Di satu petang, anak kedua saya, Dania (2 tahun 5 bulan) menyanyi dengan menjerit-jerit, “Apa yang penting? Kerjasama! Apa yang penting? Kerjasama!

Hemmm... yang seorang ini memang lain sikit perangainya. Saya tanya, “Adik nyanyi lagu apa tu?”

Dania jawap, “Wonder pets.”



Saya pernah menonton cerita kartun ‘Wonder Pets’ di TV3 (tak ingat pukul berapa siarannya), tetapi ia disiarkan dalam bahasa Inggeris. Menurut bibik, kalau di TV9 (siaran 2:30 petang), ‘Wonder Pets’ telah dialih-suara dalam bahasa Malaysia. Hem... Macamanalah agaknya kalau dah dialih-suara, ya? (agak ngeri juga, kalau suaranya macam cerita ‘Oshin’....)

‘Wonder Pets’ mengisahkan anak hamster, anak itik dan anak kura-kura sebagai adalah karakter utama yang sungguh comel bertindak sebagai penyelamat kepada binatang-binatang lain di waktu kecemasan.

Petang Isnin semalam (25/08/2008), saya berkesempatan menonton kartun ini. Al-kisahnya bibik tak balik dari Kg Baru, sejak petang Ahad, jadi terpaksalah saya cuti kecemasan. Dalam kesempatan cuti, sempatlah saya menonton rancangan kegemaran anak-anak, kedua-duanya di TV3 dan TV9.

Mula-mula dengar kartun cakap Melayu, kelakar juga rasanya. Tapi melihatkan anak-anak terpegun menontonnya tanpa berkelip mata, membuatkan saya tertanya-tanya, apakah yang menarik tentang kartun ini.

Telefon, telefon berbunyi....
Telefon kami datang....
Telefon, telepon ber
bunyi
Ada haiwan dalam bahaya 3x
Di sana

Wonder Pets, Wonder Pets
Kami datang
Membantu kawan yang kesusahan


Lenny, Tuck dan Ming Ming juga
Wonder Pets datang membantu
Kami tak besar, dan kami tak kuat
Bila bekerjasama, semua jadi mudah

Apa yang penting? Kerjasama! Apa yang penting? Kerjasama!
Wonder Pets! Wonder Pets!
Hey…Wonder Pets!!

Yey!!

Itulah lirik lagu ‘Wonder Pets’ (lebih kurang), Anak-anak juga pulun menyanyi, walaupun ada beberapa patah perkataannya tidak sempurna. Iramanya seronokkan? Tapi yang menariknya, konsep utama dalam setiap siri ialah penekanan terhadap kerjasama di antara ahli kumpulan dalam setiap misi mereka untuk menyelamatkan anak-anak haiwan lain.

Apa yang penting? Kerjasama! Apa yang penting? Kerjasama!

Mudah-mudahan ada pengajaran pada mereka....

No comments: