Tuesday, November 6, 2007

Kuota Anak

Semalam sempat menonton Ape Ape Aje di TV3. Kisahnya Sheila dan Samsul bincang tentang fenomena ibu atau bapa yang menetapkan berapa bilangan anak.



Kesimpulannya:

1. Kenapa ayah yang wajar tentukan bilangan anak? Selalunya sbb kewangan adalah bahagian major yang perlu difikirkan oleh seorang ketua keluarga.

2. Kenapa pulak ibu yang wajar tentukan bilangan anak? Sebab paling major adalah orang yang nak beranak adalah golongan ibu2. Lepas tu nak maintain body lagi. Ada yang kata lepas pada umur tertentu dah nak rehat, tak nak beranak.

Alasan untuk menyekat bilangan anak:-
1. Nak bagi pendidikan terbaik buat anak-anak.
2. Tak ada masa sebab sama-sama bekerja.
3. Jaga kesihatan.

Pernah dulu masa tengah 'atsui2', ada gak bincang fasal kuota... Hubby nak 3 aje, tak kira boy or girl. Kuotanya 3. Since myself ni 3 beradik, terasa lak yg angka 3 tu tak cukup. 4 mungkin angka yg perfect...

Terfikir pulak tiap kali raya, selalu sayalah yg kena cek kalau abang dan adik balik kg. Abang kerja di Bintulu, so bukan selalu dapat balik kg. Adik pulak kerjanya terbang sana sini. Kut kena terbang gak masa raya nanti, takde sape lak nak beraya dengan mak dan ayah... Mcm raya tahun ni, kalau kami sekeluarga tak balik, memang takde sesape la kat kg...

Apa-apa pun, anak sikit ke ramai ke.... terpulang pd kemampuan masing2.

No comments: