Monday, October 29, 2007

Wujudkah hantu?

BHarian onLine - Satu artikel yg menarik utk dikongsi, tapi sayang ... artikelnya pendek sgt.

Macam-Macam: Saintis gagal bongkar misteri buaian berhantu

BUENOS AIRES: Sekumpulan saintis Argentina diselubungi kebingungan apabila gagal merungkai misteri buaian 'berhantu' di sebuah taman permainan yang bergerak secara sendiri.

Akhbar The Sun melaporkan kelmarin, penduduk di bandar Firmat, Argentina, mendakwa salah satu buaian itu bergerak tanpa henti selama 10 hari berturut-turut sebelum tiba-tiba berhenti.

Ketika pakar terus berteka-teki punca misteri berkenaan, kalangan ibu bapa dan kanak-kanak sebaliknya mengaitkan kejadian aneh itu dengan hantu.

"Bagi kami, buaian itu berhantu," kata seorang guru, Maria de Silva.

Ahli akademik menolak pembabitan medan elektrik dan magnetik sebagai puncanya menyebabkan pihak berkuasa kini terpaksa memanggil pemburu hantu. - Agensi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya masih ingat masa dok di USJ3 dulu, depan USJ 3 nya main road ada satu playground (depan sekolah USJ4). Shereen (my hsemate's friend) yg dah lama dok USJ3 bagitau, kalau nak tgk hantu, pi la dok main buai kat situ. Sure jumpe sorg budak perempuan main buai, pukul 3-4 pagi. Kalau 'nasib baik', nampaklah buai tu hayun sendiri...

Lepas dgr cerita mcm tu, saya yg bukanlah seorg yg penakut tiba2 naik seram kalau lalu situ. Saya tak percaya pd hantu, tapi tak nafikan adanya makhluk halus (selain syaitan) ciptaan Allah yg tinggal berdekatan dgn kita. Rumah USJ3 (dirahsiakan lokasi sebenar)... yg saya sewa tu pun sebenarnya ada 'penunggu'. Abah Noor (pakcik saya) pernah berseloroh dgn saya, masa dtg melawat kami adik-beradik, katanya, "kamu pasang air-cond di dapur ke? Kat toilet atas tu pun kamu pasang air-cond, ya?", sambil menunjukkan bulu roma dilengannya yg meremang ... Tu bahasa kiasan yg dia guna utk benda2 yg tak dpt kami lihat thru mata kasar. Cepat2 saya jawap, "ha'a, mmg air-cond dah terpasang sebelum kami masuk." Since takde gangguan pd saya, adik & hsemate, kami tak pulak suruh Abah Noor 'buang' penunggu di situ.

Pernah 'adik' Nonin (kucing warna kuning peliharaan saya) merenung tepat tak berkelip2 di tangga (to 2nd floor). Masa tu saya tgh dok leka tgk tv. Nonin dok antara saya dan tv, so gelagatnya yg pelik tu mmg menarik perhatian saya. Saya pusing belakang, cuba mengintai di tangga, tapi tak nampak apa2. Saya pandang Nonin, saya tanya dia "adik nampak apa?" Of course la dia takleh nak jawap (kalau takat 'meow' tu boleh la). Agak2 dlm 5 minit dia stare tak berkelip2. Ish.. masa tu dah terasa ada yg tak kena, dah saya malas nak pandang belakang lagi. Tiba2 mata Nonin bergerak menuruni tangga, terus menuju ke pintu depan. Saya terus toleh ke belakang, tapi tak nampak apa2 pun. Utk menyedapkan hati, saya cakap dgn Nonin, "adik, dia dah keluar, ya?" Nonin pandang muka saya, terus duduk atas riba. Confirm! 'Benda' tu keluar sekejap, ambil angin agaknya....

No comments: