Nampaknya ada yang tidak bersetuju dengan posting saya di IbuGroup.
Puncanya saya komen, nafkah terletak di bahu suami. Jika suami mampu hantar isteri ke slimming center, apa salahnya. Isteri pula jika sedar suami tak mampu, janganlah meminta-minta... Saya setuju dengan kenyataan "Duit i, i punya, duit u pun I Punya" ... sebab nafkah memang terletak pada suami dan sesungguhnya tiada hak ke atas duit isteri. TAPI, adalah satu bonus jika isteri redha dan sudi berkongsi duit dengan suami....
Saya nasihatkan dia, cuba2lah semak balik buku kursus kahwin... kalau tak jumpa, usahakanlah cari info bab2 nafkah...
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Saya sendiri masih menuntut bab-bab ni dari macam-macam sumber. Kalau dulu saya tak kisah dan tak berkira tentang nafkah, tetapi sekarang saya sedar hak saya senagai seorang isteri. True, I'm an independent person, unfortunately just the sake of my +ve attitude, I have contribute this lack of 'nafkah' unawareness, towards my husband!!!
I'm the MAIN bread winner of the family for the past few years. (I know I'm not alone out there, saya selalu baca artikel yg Pn Rohimah forward sedikit masa dulu, dan saya salute dia!) Until now I still respect my husband, but these few months I realized people should not take advantage on me, not even my husband. Sebelum lemak di perut menebal, saya ingatkan suami akan tanggungjawap dia and of course I support him from behind. Untuk apa itu semua? Tak lain tak bukan tujuannya supaya kami bahagia dan hidup dengan rukun dan damai.
Suami juga tiada hak atas duit isteri. Jika dia menggunakan duit isteri tanpa izinnya (atau tanpa rela), HARAM hukumnya. Kalau masa berbelanja barangan dapur atau keperluan lain, jika suami ckp "guna duit awak dululah, nanti abang ganti.".... suami WAJIB ganti sebab itu dah jatuh hutang, unless si isteri menghalalkan. Jangan pandang remeh soal nafkah, kerana ia melibatkan dosa pahala.
Hidup suami isteri kena ada give & take... Tapi saya perhati kebanyakkan kepincangan rumahtangga berpunca dari soal nafkah zahir & batin. Kenalah ingat, jika isteri gunakan duitnya untuk perbelanjaan keluarga, isteri itu dapat pahala sedekah, tapi tidaklah bermakna suami boleh lepas tangan kerana nafkah zahir TETAP tanggungjawab suami.
Saya sedar, sesungguhnya tanggungjawab suami amat berat, sebab itulah saya saling ingat-mengingatkan. Jika suami gagal menunaikan nafkah dan jika terdetik di dalam hati yang saya tidak redha dengan apa yang berlaku, automatically dah jatuh berdosa. Sebagai isteri yg diizinkan bekerja, saya bantulah apa yang patut untuk meringankan beban suami.
Saya menulis supaya isteri-isteri di luar sana sedar akan HAK-HAK isteri dalam perundangan ISLAM & PERKAHWINAN. Memang ramai isteri kurang sedar akan hak-hak mereka, sebab dulu saya pun jahil, tak tahu.
Kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri ini berdasarkan perintah Allah yang terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 233)
Firman Allah yang bermaksud: “Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya dan orang yang disempitkan rezekinya maka hendaklah dia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.”
Ayat itu menjelaskan suami wajib menyediakan makanan, pakaian dan tempat tinggal untuk isteri secukupnya, berdasarkan kemampuan tanpa lokek atau berlebih-lebihan. Jika suami tidak menjalankan tanggungjawabnya atau nafkah yang diberi tidak mencukupi sedangkan dia mampu maka isteri boleh mengambil daripada harta suami dengan cara yang makruf walaupun dia tidak mengetahuinya.
Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Hindun binti Utbah, isteri Abu Sufyan mengadu kepada Rasulullah SAW: “Ya Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan seorang yang kedekut. Dia tidak memberi nafkah kepadaku dan anakku kecuali apa yang aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya. Baginda menjawab: Ambillah apa yang mencukupi untukmu dan anakmu dengan cara yang makruf.”
Pemberian nafkah boleh dilakukan dengan cara suami menyediakan segala yang diperlukan isteri dan anaknya atau suami memberikan wang kepada isteri untuk membeli keperluannya. Jika suami sudah sediakan nafkah wajib ke atasnya, wang tidak perlu diberikan lagi.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
No comments:
Post a Comment